Forslag om fjerkræ

Følgende forslag blev vedtaget på generalforsamlingen 2017 (se referat)

Forslag om at holde fjerkræ i haverne. (Max 3 pr. havelod.)

Forslaget lyder på at prøve med fjerkræ i haverne i en periode på 2 år for derefter at evaluere på generalforsamling i 2019 om det kunne være en god ide at fortsætte med.

En af de ting der taler for Ænder er bla. At der findes adskillige råd til, hvordan man får bekæmpet Dræbersneglene i sin have, men et af de bedste er absolut at bruge ænder som allierede i »krigen« mod sneglene. I stedet for at bruge flere aftener om ugen på at jagte sneglene med pandelampe og grill-tang så lader man ænder om at gøre det. Og de gør det gladeligt.

Moskus – berberiand – den stille jæger der smager godt. Denne and foretrækkes af mange. De ‘rapper’ ikke, hvæser allerhøjst lidt. De er meget omgængelige, tillidsfulde og kan blive meget tamme. Moskusænder smager rigtig godt, det er dem der bliver solgt under navnet berberiænder i supermarkedet.

En af de ting der taler for Høns i haven er at det I de senere år igen er blevet meget populært at holde høns i almindelige beboelseskvarterer. Høns skaber liv i haven, og er samtidig med til at gøre hustanden grønnere. Have og køkkenaffald som f.eks. græsafklip, ukrudt, frugtskræller, spiser hønsene med største velbehag og omdanner det straks til brugbare produkter som dejlige æg, kød samt gødning til din have.

Da der altid vil være rotter i naturen er det derfor vigtig at man holder sit fjerkræ på en sådan måde at det ikke tiltrækker dem. Dette gøres ved at opbevare foder i lukkede beholdere og ikke overfodre så der er levn til rotterne. Ligeledes er det en god ide at have huset til fjerkræet på ben så det ikke er muligt for evt. skadedyr at bygge rede og opholde sig under huset.

NYT NYT

Forslagets lovlighed er tjekke hos Hovedeforbundet samt H/F Baagø´s lejekontrakt med Odense kommune.
Konklusion: Forslaget kan godkendes under de forslået betingelser.

Projektleder Trine have 13 og 14