Baagø Haveforening – En historisk rejse gennem naturperler og fællesskab

Baagø Haveforening, grundlagt i 1942, har en rig historie, der strækker sig over årtier. Beliggende blot få kilometer fra Odense Centrum ved Østre Dæmning 2, indhylles foreningen i skønheden af det “Danske Holland” med Odense Kanal på den ene side og Odense Fjord på den anden. Med sine 138 haver af forskellige størrelser, et fælleshus, medlemshus og fælles toiletter, er Baagø Haveforening en velkendt oase for natur- og haveentusiaster.

Den omgivende skov og det varierede dyreliv skaber en betagende atmosfære, uanset hvor øjet kaster sig hen. Historien om Stige Ø begynder omkring 1800, da Odense Kanal blev gravet, og det opgravede materiale blev brugt til at danne øen. I årene fra 1960’erne til 1990’erne fungerede den sydlige del af øen som en losseplads. Nu er området blevet omdannet til en 25 meter høj bakke med frodig vegetation og pionerplanter.

På de 56 hektar store områder arbejder man aktivt på at skabe et rekreativt miljø. En 3,8 km lang mountainbikebane og en legebase er blandt ting du finder i området.
Mod nord, forbi de store bakker, ligger Sortehusene, en malerisk samling hytter, der fungerer som udgangspunkt for jagt og fiskeri i små både og pramme. Nord for Sortehusene strækker et smukt strandengsområde sig, hvor heste græsser om sommeren, og hvor et rigt fugleliv kan observeres året rundt. En 1,5 km sti langs engområdet fører til en tange i Koholm.

På vej ned ad Østre Dæmning, der er en blind vej og ender ved H/F Baagøs store parkeringsplads, møder man den tidligere Stige Færge, som engang forbundede Stige og halvøen Baagø. Stige Færgen, Danmarks mindste færge, var et vigtigt transportmiddel for både beboere i Stige- og Skibhusområdet samt Baagøbeboerne. Familien Nielsen drev det privatejede rederi bag færgen i næsten 70 år, hvor “Færge Hans” Nielsen, der begyndte som medhjælper i 1931, sejlede over kanalen i mere end 50 år. Oprindeligt blev færgen trukket af et kabel og kunne transportere heste og hestekøretøjer. Desværre blev færgen udsat for en ulykke i 1977, hvor kablet blev fanget i et skib og trak færgen ned. To børn mistede livet, hvilket førte til erstatning af kabelfærgen med et motoriseret fartøj af sikkerhedsmæssige årsager.

Baagø Haveforening byder på en unik kombination af naturperler, rekreative faciliteter og et stærkt fællesskab. Gennem årene har foreningen udviklet sig til et tilflugtssted for naturelskere, der søger ro og skønhed i den omgivende natur og ønsker at deltage i de forskellige arrangementer, der afholdes i foreningen.